Pokopališča in 24h dežurna služba
Pojasnila in stališče JKP d.o.o o izvajanju 24 urne dežurne pogrebne službe
Spoštovani,
Občani se srečamo s tematiko pogrebnih služb, običajno le v primerih smrti svojcev ali drugih bližnjih, sicer pa se tej tematiki raje izognemo. Sprememba na področju te dejavnosti ob koncu lanskega leta (2023) je privedla do kar nekaj sprememb in tudi v naš kraj prinesla nove ponudnike na tem področju, s tem pa tudi konkurenčni boj na zelo občutljivem poligonu, ki ga prej nismo poznali.
Zakonodaja je v 2016 s spremembo Zakona o pogrebni in pokopališki dejavnosti razdelila področje pogrebne dejavnosti na dva dela:
- Zagotavljanje 24-urne dežurne službe, ki je obvezna občinska gospodarska javna služba in obsega vsak prevoz od kraja smrti do hladilnih prostorov izvajalca javne službe ali zdravstvenega zavoda zaradi obdukcije pokojnika, odvzema organov oziroma drugih postopkov na pokojniku in nato do hladilnih prostorov izvajalca javne službe, vključno z uporabo teh.
- Prevoz, pripravo in upepelitev pokojnika ter pripravo in izvedbo pogreba, ki je prosta tržna dejavnost. Pri tem je občina z Odlokom skladno z zakonom dodelila storitve grobarjev in pokopališko pogrebnega moštva na pokopališčih Slovenske Konjice,Loče, Sveti Jernej, Žiče in Špitalič zagotavlja upravljavcu pokopališč t.j. JKP d.o.o.
Odločba ustavnega sodišča 2022
(Pobudniki presoje ustavnosti so zasebniki na področju izvajanja pogrebne dejavnosti)
Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti prvega odstavka 3. člena ter 5. in 8. člena Zakona o pogrebni in pokopališki dejavnosti (Uradni list RS, št. 62/16) se zavrne. Če je pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti (in zakonitosti) predpisa očitno neutemeljena, jo Ustavno sodišče zavrne.
10. Pogrebna dejavnost obsega zagotavljanje 24-urne dežurne službe, ki je obvezna občinska gospodarska javna služba, ter prevoz, pripravo in upepelitev pokojnika ter pripravo in izvedbo pogreba (prvi odstavek 3. člena ZPPDej). 24-urna dežurna služba obsega vsak prevoz od kraja smrti do hladilnih prostorov izvajalca javne službe ali zdravstvenega zavoda zaradi obdukcije pokojnika, odvzema organov oziroma drugih postopkov na pokojniku in nato do hladilnih prostorov izvajalca javne službe, vključno z uporabo teh, če zakon ne določa drugače (prvi odstavek 8. člena ZPPDej). Z globo od 2.000 do 4.000 EUR se za prekršek kaznuje pravna oseba ali samostojni podjetnik, ki izvaja storitve prevoza, ki sodijo v okvir 24-urne dežurne službe, pa ni izvajalec javne službe (tretja alineja prvega odstavka 57. člena ZPPDej).
17. (delno) Ustavno sodišče je že z odločbama št. U-I-89/97 in št. U-I-48/97 ugotovilo, da je pri vseh storitvah pogrebne in pokopališke dejavnosti, urejenih z ZPPDUP in ZGJS, izkazana javna korist in da gre za dopustno omejitev pravice do svobodne gospodarske pobude iz 74. člena Ustave. V primeru zmanjšanja obsega storitev, ki ostajajo v javni sferi, to velja še toliko bolj. Očitek pobudnikov je zato očitno neutemeljen.
18. Pobudniki menijo še, da iz pravice do svobodne gospodarske pobude izhaja zahteva, da lahko tudi zasebni izvajalci pogrebne dejavnosti opravljajo storitve 24-urne dežurne službe hkrati z izvajalci, ki so bili za opravljanje dejavnosti določeni s strani občin. Bistvo sistema javnih gospodarskih služb je, da odločitev zakonodajalca, da se bo določena dejavnost opravljala v obliki javne gospodarske službe, vključuje tudi odločitev, da te dejavnosti ne bo več dovoljeno opravljati gospodarskim subjektom v tržnem pravnem režimu. Organiziranje opravljanja javne službe je v celoti prepuščeno javni oblasti, dejavnost pa se izvaja v javnem pravnem režimu. Javna oblast se odloči, kateri subjekt jo bo izvajal ter podrobneje normira njeno izvajanje (npr. katere storitve obsega). Odločitev o opravljanju določene dejavnosti v obliki javne gospodarske službe zato vključuje tudi odločitev o prepovedi opravljanja te dejavnosti oziroma njenih storitev na trgu. V nasprotnem primeru ne moremo govoriti o tem, da se dejavnost opravlja v pravnem režimu javne gospodarske službe. Zato je očitek pobudnikov očitno neutemeljen.
Uprava JKP d.o.o. Slovenske Konjice
Povezave na gradiva:
- Zakon o pogrebni in pokopališki dejavnosti (ZPPDej)
- Porevizijsko mnenje Revizijskega sodišča
- Kako (napačno) razumeti vsebino obvezne gospodarske javne službe 24-urne dežurne pogrebne službe (ZPPDej)? | Blog | Odvetniška družba Neffat
- Stališče ministrstva 04-12-2023
UPRAVLJANJE IN VZDRŽEVANJE POKOPALIŠČ
Kliknite tukaj: → POKOPALIŠČA